Všichni víme jak težké je někdy dosáhnot úhrady Vašich faktur. Klient se vymlouvá, že měl toho v posledních dnech moc, případně vymýšlí rozličné obcházky jak se ze zaplacení faktury vyhnout úplně, nebo alespoň jak úhradu co možno nejvíc oddálit. O případě kdy se klient neozývá na Vaše připomínky vůbec ani nemluvě. Co s tím?
Klasická situace: klient, který se s Váma za normálních okolností dokáže spojit i několik krát denně a urgovat nějaké zadání, se v den splatnosti Vaši faktury náhle stratí pod zem, odletí na mezinárodnou konferenci, případně Vám s přehledem slíbí okamžitou úhradu, z které se ale ani o mešíc dva nic neukáže. Toto se děje za předpokladu, že se klient vůbec ozve spátky.
Bohužel, v dnešní praxi je to takto zaužívané a každý podnikatel si musí své pohledávky strážit sám. Klienta můžete samozřejme donekonečna urgovat telefonicky v rozličních časech dne, vypisovat emaily, ale co z toho když v rámci našich zákonů se to ještě může obrátit proti Vám jestli použijete nevhodnou formulaci zaváňející hrozbou anebo něčím podobným. Předtím, než to vzdáte a danou fakturu jednoduše stornujete, existuje ještě možnost, jak se dostat ke své zasloužené odměně(alespoň zvýšit šanci) anebo jak aspoň na danyho neplatiče upozornit jiné subjekty.
Na webu existuje již několik rozličních portálů fungujících jako registry dlužníků:
http://www.dluznici-neplatici.cz/
https://registrdluzniku.wordpress.com/category/dluznici-a-neplatici/
Tyto a mnohé jiné již obsahujou stovky dlužníků zaregistrovaných jejich věřiteli, kterým již došla trpělivost a rozhodli se zveřejnit obchodní praktiky dotyčné osoby nebo společnosti na míste, kde si může i širší veřejnost ověřit bonitu a “zvyky” daného subjektu.
Zveřejnení dlužníka tímto spůsobem Vám ještě nemusí nevyhnutně pomoct v procesu vymáhání pohledávky, ale přidanou hodnotou je v tomto případě varování dalších subjektů, případně možnost najít věřitele, s kterým se dá podělit o náklady spojené s vymáháním Vašich pohledávek.