Design, vývoj a nasazení – to byla témata, kterým jsme se věnovali v minulé části naší startupové série. Vnesli jsme více světla do tajů jednoduchého a efektivního vytváření průzkumů a dotazníků, maket a skic. V dnešní části startupového seriálu na pokračování se ponoříme do detailů sociálních nástrojů, marketingu a minimálně životaschopného produktu, jakož i prezentací a beta-testování. Pokračujme v naší cestě úspěšným Startupem těmito pěti kroky.
Sociální nástroje
V současné době se vše točí kolem sociálních sítí – digitálních, samozřejmě. K dispozici máme skutečně širokou škálu sociálních sítí, které by Vaše podnikání mělo využívat, ať už na vlastní prezentaci na více platformách nebo jako zákaznická podpora. Tyto aktivity by měly být přirozeně prováděné s měřitelnými cíli a úkoly, které se dají zaznamenat, analyzovat a řídit. Níže uvedené nástroje právě toto dokážou.
Na HootSuite, nejrozšířenější platformě sociálních vztahů, najdete více než 10 milionů uživatelů v přibližně 170 zemích. Z řídícího panelu HootSuite můžete spravovat vaše programy v sociálních sítích prostřednictvím jednoho integrovaného řídícího panelu.
Tato aplikace je jednoduchá na použití, spolehlivá a hlavně vysoce efektivní. Pomocí ní dokážete identifikovat a analyzovat online rozhovory o Vašem produktu, značce či výrobku. Tím dokážete navázat na pozitivní komentáře od šiřitelů dobrého jména Vaší značky, nebo reagovat na nespokojeného zákazníka ještě předtím, než se vlnami internetu rozšíří jeho nespokojený příspěvek. Brand24 se dá použít jako zdroj pro analýzy a reporty Vaší cílové skupiny, zobrazení data o jejich chování a trendech, které jsou s tím spojené.
Minimálně životaschopný produkt
Teorie MŽP není na světě velmi dlouho, ale zato je velmi efektivní a značně šetří náklady. Jde v podstatě o to, že vytvoříte produkt nebo službu, které jsou schopné přežít pouze v minimální míře, takový produkt dáte lidem na používání a sledujete, co s ním dělají, jak ho používají a co si o něm myslí. Takto získáte cennou zpětnou vazbu a upravíte produkt podle těchto požadavků, místo abyste promrhali měsíce či dokonce roky vývojem něčeho, co je „perfektní“ už při uvedení na trh. MŽP budete mít hotové za okamžik s těmito nástroji:
Nový startup nápad umíte ověřit během několika minut s nástrojem QuickMVP, který používá skutečně velmi jednoduché nástroje pro zkontrolování Vašeho nápadu. Je to jediný nástroj, který kombinuje vytváření vstupních stránek v Landing Page Builder s vytvářením reklam na Google Ad Creator. Pokud hledáte něco jednoduché, MVP je pro Vás ta správná volba.
Marvel je bezplatný nástroj pro prototypování, se kterým mohou designéři přetvořit své soubory do interaktivních a sdílitelných prototypů, které se dají zobrazit na libovolném zařízení a získat tak zpětnou vazbu. To umožňuje designérům prezentovat a otestovat svou práci na libovolném zařízení za pomoci několika málo kliknutí.
Marketing
Pamatujete si ještě, jak jsme psali o průzkumu trhu? Toto je vlastně volné pokračování dané části článku. To jak řídíte marketing Vašeho startupu značí, jak se chováte k celkovému image a prezentaci před klienty a zákazníky. Komunikace, podpora, viditelnost, péče o značku … mohli bychom v seznamu pokračovat ještě dlouho, ale když tak nad tím uvažujete, je to všechno marketing. Tyto nástroje Vám mohou (zčásti) pomoci, abyste dosáhli Vaše cíle:
Vytvořte si vlastní emailový newsletter, sdílejte ho na sociálních sítích, integrujte se službami, které již nabízíte a sledujte dosažené výsledky. MailChimp je Vaše osobní publikační platforma. Využívajíc otevřené API, MailChimp Vám dovolí např. integrovat PayPal, Google Analytics, Shopify a mnohé jiné nástroje.
SomoMe je webová platforma, která nabízí sadu bezplatných online nástrojů, které vám mohou pomoci s růstem návštěvnosti Vaší webové stránky. Nabízí nástroje, pomocí kterých bude mnohem jednodušší pro návštěvníky a čtenáře Vašich stránek přidat se k odběru newsletteru, sdílet vaše články a optimalizovat stránky za pomoci analytických nástrojů. K bezplatným nástrojům patří:
- List Builder, se kterým můžete vytvářet efektní okna, která se zobrazí na stránce (a dá se přes ně přihlásit k odběru newsletteru)
- Heat Maps, které Vám řeknou, na které části vaší stránky návštěvníci (ne)klikají
- Scroll Box, což je sběrná emailová aplikace, která se spouští podle toho, jak daleko se dostal čtenář na Vaší stránce
Pro více užitečných nástrojů – ať už zdarma nebo placených – doporučuji navštívit platformu SomoMe.
První uživatelé
Každý nápad potřebuje pořádně otestovat a na spoustu nápadů je někdy i Váš team příliš krátký, nebo zkrátka příliš malý. Co dělat v takovém případě? Samozřejmě, najmout si beta-testery. Tyto první vlaštovky, ať už placené nebo ne, zajistí velmi důležitou věc a tou je, že se dozvíte o každé chybičce. Ať už jde o problémy s uživatelským rozhraním nebo důležitou funkcí, budete o tom vědět ještě před finálním uvedením Vašeho produktu. Pokud nemáte k dispozici dost velkou skupinu dobrovolníků, vyzkoušejte tyto platformy a sestavte si Váš perfektní testovací team:
Předtím, než byly spuštěny úspěšné startupy jako Pinterest, IFTTT nebo Mailbox, tak je nejprve testovali právě na Betaliste. Pro všechny startupy, které jsou před spuštěním, nabízí tato služba prvních sto testerů. Jejich cílem je pomoci zakladatelům startupů lépe znát jejich cílového zákazníka pomocí kvalitativního ale i kvantitativního průzkumu, aby si byli jisti, že budují správný produkt pro správný trh.
EarliBird je komunita inovátorů a beta-testerů, ve které je registrováno něco přes 40 tisíc reálných uživatelů. Najdete zde hlavně testery webových aplikací a programů na platformách Android a iOS, ale i milovníky technických hraček a nápadů. Na EarliBird mohou inovátoři objevovat nové technologie a pomáhat při formování nejlepších současných startupů. Komunita je složena z vlivných spotřebitelů technologií, inovátorů, novinářů a investorů.
Prezentace
Kdo nemá rád dobrou prezentaci? A kdo nepotřebuje dobrou prezentaci? Ne každý rád vytváří nebo se dívá na prezentace, ale můžeme Vás ujistit, že v průběhu budování Vašeho podnikání jich budete alespoň pár potřebovat. Investoři a potenciální partneři potřebují vidět, o čem celé Vaše podnikání je, jaká je Vaše idea a vy byste to měli umět celé podat se stylem a elegancí. Pokud nejste fanouškem PowerPointu, vyzkoušejte tyto webové nástroje:
Tato webová platforma se opravdu snadno používá a rychle v ní vytvoříte jakoukoliv prezentaci. Rozhraní stránky přebere Vaše údaje, automaticky je zformátuje a vytvoří skvěle vypadající výsledek. Pokud sdílíte své prezentace pomocí této služby, můžete se později přesně podívat, kdo ji viděl, kolik procent obsahu bylo shlédnutých a kdo strávil kolik času na kterém slidu, takže víte velmi pěkně sledovat aktivitu Vašich investorů.
Velmi jednoduchá aplikace pro vytváření webové infografiky. Pomocí Infogr.amu umíte vytvářet interaktivní infografiky pracující v reálném čase, které můžete sdílet, stahovat nebo zabudovat do Vaší stránky. K dispozici je více než 30 předvolených typů tabulek a grafů, ale i textových objektů, obrázků, videí a map. Na vytvoření prezentace nepotřebujete žádné programátorské nebo designérském dovednosti.
Doufám, že Vám naše rady v této části Startupové série pomohli. Jako vždy, i tentokrát budeme rádi, pokud nám necháte své názory a tipy v komentářích pod článkem. Už nyní se můžete těšit na další díl série, ve kterém se budeme zabývat spuštěním demo a ostrých verzí, analyzováním údajů a zákaznickou podporou.
Ještě nepoužívate miniFAKTURU? Zaregistrujte se a fakturujte s námi v roce 2016 chytře!