Tak nakonec se Vám povedlo „odchytit“ několik spolehlivých a produktivních lidí do zaměstnaneckého poměru? Není čas zůstat spát na vavřínech. Cenných a kvalifikovaných lidí dychtivě shání každá větší či menší společnost a vy jim můžete strkat do kapes jen tolik peněz, kolik máte – dokud jednoho dne nezjistíte, že jste švorc a oni odejdou tak jako tak. Co tedy udělat, abyste si zajistili to, že Vám Vaši vysoce kvalifikovaní zaměstnanci neukáží jednoho krásného dne záda a neodejdou na lepší? Nemusíte se obávat, máme pro Vás recept.
Nejprve Vám představím několik nejrozšířenějších důvodů, proč se rozhodnou zaměstnanci najít si novou práci:
-
Málo nebo žádné školení, koučování či zpětná vazba
-
Zanedbaný rozvoj a málo příležitostí pro růst
-
Vedení nerozpozná skutečnou hodnotu zaměstnance
-
Stres z přepracování a neschopnost dát do rovnováhy osobní a pracovní život
-
Žádné hlubší spojení a důvěra vůči vedoucímu pracovníkovi nebo projektu
Nyní se podívejme na to, co můžete udělat, abyste zabránili výše zmíněným bodem
Pomozte zaměstnancům růst a rozšířit si obzory
Nabízejte školení, jazykové nebo IT kurzy a to ať jak přes den, tak i po práci. Rozšíříte dovednosti svých zaměstnanců a dáte jim pocit osobního růstu DÍKY Vaší společnosti. Pokud nemáte možnosti a prostředky sami takové školení zorganizovat, nabídněte proplacení (alespoň nějaké části) školení, které si zájemci vyberou sami.
Nové pozice obsazujte zaměstnanci
Hledáte někoho na obsazení nové pozice? Zkuste hledat potenciální kandidáty nejprve uvnitř Vaší firmy. Je velmi pravděpodobné, že najdete někoho, kdo má na to, aby zvládl více úkolů a mohl tak postupovat v kariérním žebříčku – to zaměstnanci stejně zabrání, aby si hledal lepší pozici jinde. Samozřejmě, pokud nenajdete vhodného kandidáta, pokračujte hledáním zaměstnance tradičně zvenčí. Už jen skutečnost, že nabídnete možnost kariérního růstu nejprve jim, dává pocit důvěry vůči Vám a Vaší firmě, kterou budou spíše pociťovat jako místo, kde se vyplatí zůstat.
Organizujte soutěže a nastavte systém odměn
Každý má rád dobré soutěže, tak proč je neorganizovat pravidelně? Buď v tradičním stylu (bingo či tombola) nebo jako soutěž, ve které se budou vyhodnocovat nějaké výkony. Odměny za splnění bývají v takových soutěžích různé a velmi se liší podle toho, jaký je aktuálně k dispozici rozpočet. Výhra však může znamenat cokoliv od firemní večeře, placeného volna až po all-inclusive dovolenou pro ty nejvýkonnější.
Hlavně komunikujte otevřeně
Dny, kdy museli držet jazyk za zuby a skrývat se za stolem pokaždé, když šlo kolem velké zvíře, jsou už tatam. Začněte uplatňovat politiku otevřených dveří a povzbuďte své zaměstnance, aby s Vámi mluvili. A to nejen o problémech ve Vaší firmě, ale také o jejich nápadech. Neměly by se bát přijít za vedením firmy, pokud potřebují něco prodiskutovat. Takovým způsobem mnohem snadněji zjistíte, zda náhodou nemá Váš zaměstnanec zaječí úmysly a neplánuje „seběhnout“.
Naplánujte si „zůstávací pohovor“
Vstupní a výstupní pohovory jsou v práci běžné, hlavně ve větších společnostech. Ale proč zůstat jen u toho? Můžete získat množství cenných informací od zaměstnanců, kteří pracují ve Vaší společnosti již dlouhou dobu. Zeptejte se jich, PROČ se rozhodli zůstat ve Vaší společnosti tak dlouhou dobu, jaká je jejich motivace a co by změnili. Díky krátké 20-30 minutové diskusi tak můžete velmi snadno zjistit, které procesy ve Vaší firmě třeba ponechat, které dělat lépe a kterých se raději zbavit. Stejně získáte lepší přehled při řízení lidských zdrojů.
Nyní, když víte, co se od Vás jako od vedoucího a zaměstnavatele očekává, můžete mnohem snadněji řídit své zaměstnance. A pokud máte sami nějaký dobrý tip, podělte se o něj v komentářích.
Ještě nepoužívate miniFAKTURU? Zaregistrujte se a fakturujte s námi v roce 2016 chytře!