Mnoho různých faktorů může přispět ke krachu Vaší podnikatelské činnosti. Nezájem zákazníků nebo špatná marketingová strategie jsou jistě jedny z nich, ale asi nejsmrtelnejší rána pro začínající Startup přichází ze strany financí, lépe řečeno neschopnosti je správně použít a řídit. V dnešním článku se podíváme na zoubek šesti největším chybám, které se v praxi objevují pravidelně a které dělají hlavně podnikatelé, když nepřemýšlejí tím správným způsobem nad finančními toky a prostředky.
1. Vezmete si nepotřebnou půjčku, když ji banka nabídne výhodně
Jen proto, že je banka ochotna půjčit Vám peníze ještě neznamená, že byste je měli akceptovat. Banky obchodují s úmyslem získávat peníze z úroků, nejsou zde proto, aby optimalizovali Váš finanční výkon. Někdy se Váš cíl může setkat s cílem Vaší banky, ale nestává se to tak často, jak byste si možná mysleli. Není to o tom, že by se bankéři snažili stůj co stůj využít slabiny podnikatele, jde jen o to, že vaše cíle jsou zkrátka diametrálně odlišné. Obecně platí, že byste si měli půjčit jen tolik, aby to stačilo pro růst Vašeho podnikání. Problém s úvěry není ten, že by jich bylo málo dostupných, ale to, že jejich lidé dostávají příliš mnoho. Půjčka představuje pro vaše podnikání obrovskou zátěž – je to něco, co zasáhne nejen pracovní, ale velmi často i Váš soukromý život.
2. Nízká cenová hladina produktů
Pokud nejste Lidl, Kaufland či Penny-Market, téměř vždy je lepší prodat méně položek za vyšší cenu než více položek za nižší. Vyšší ceny chrání Vaši marži a také vylepšují vnímání Vaší značky. Dokonce jen 5-10% cenový nárůst může mít významný vliv na výslednou částku. Udělejte si hloubkový průzkum trhu zaměřený na ceny a pak naceňte svůj produkt blízko průměru – nebo dokonce mírně nad ním. Obvykle, když se začíná s podnikáním, lidé zvyknou nabízet nižší ceny, aby se odlišili od ostatních. Místo toho se raději zaměřte na vyvinutí skutečné vlastnosti produktu nebo služby, která Vás odliší od konkurence.
3. Spoléhání se na jeden hlavní zdroj příjmu
Na Vaše příjmy byste se měli dívat, jakoby šlo o portfolio; nechcete, aby všechny nebo většina příjmů pocházela z jednoho nebo několika málo zdrojů. Samozřejmě, když začínáte, tak jste častokrát zaneprázdněni těmi několika zákazníky, kterých už máte a je těžké, budovat další kontakty a byznys. Ale po čase byste si měli vytvořit alternativní zdroje příjmů, takže když hlavní finanční toky vyschnou (což ony zvyknou), stále máte možnost pokračovat v budování Vašeho podnikání. Diferenciace je v tomto případě klíčový pojem.
4. Přezaměstnanost
Lidé ve společnosti znamenají přínos při vytváření a prodeji produktů či služeb. Přijímání takových zaměstnanců si umíte snadno obhájit. Skutečná výzva je, když zaměstnáváte lidí, kteří nejsou „produktivní“, protože stojí Vaši společnost peníze a nic přímo nevyrábějí ani neprodávají. Bezpočet manažerů, specialistů a konzultantů je to, co nechá stoupat Vaše náklady na lidské zdroje do nebeských výšek. Skutečně dobrý podnikatel ví odhadnout a správně obsadit tyto lidí ve firmě tak, že pomáhají dostat podnikání na vyšší úroveň. Jen tehdy jde o skutečný přínos.
5. Míchání osobních a firemních financí
Vždy Vás bude lákat překročit tuto hranici, ale radím Vám – určitě od sebe tyto dvě věci oddělte. Nejen, že to bude snazší z účetního hlediska, pro rozpočtování a sladění účetních knih, ale pomůže vám to i při bilancování skutečných zisků a ztrát Vaší firmy.
6. Impulzivně výdaje v počáteční fázi
Na začátku podnikání je velmi jednoduché podlehnout vzrušení a začít nakupovat nábytek na míru, služební auto a podobně. Ale dříve, než se nadějete, budete si ujídat ze své marže a černých čísel. Řešením je řádně prozkoumat všechny výdaje z hlediska výnosů. Každý cent je třeba porovnávat vůči tomu, jaké měřitelné zlepšení přinesl.
Poznáváte se v našem seznamu? Pokud ano, využijte tento poznatek na to, abyste dostali své finance pod kontrolu. Jinak budete plout po krk v dluzích směrem ke konkurznímu řízení.
Ještě nepoužívate miniFAKTURU? Zaregistrujte se a fakturujte s námi v roce 2016 chytře!