Pokud jste se vrhli na prohledávání internetových stránek kvůli kvalitním tipům na podnikání, můžete se připravit brázdit vlny internetu od rána do večera. Bohužel, naleznete také spoustu návodů různé kvality, které pocházejí od lidí, kteří nemusí být nutně úspěšní. Pro mne je stejně důležité kdo mi radu dává, jak co mi radí, protože v konečném důsledku musím věřit, že osoba, která mi poskytuje důležitý návod, si skutečně prošla něčím podobným jako já.
To je důvod, proč jsem si začal budovat svou startup strategii pomocí návodů od poradců současných miliardářů a nejbohatších lidí na světě, ke kterým se řadí např. Mark Cuban a Richard Branson. Poradci jsou mým nejlepším lakmusovým papírkem. Mohu s nimi testovat své nápady a být si jistý, že dostanu upřímnou zpětnou vazbu na základě jejich hlubokých zkušeností a úspěchů. Chci se s Vámi podělit o pět (podle mě) nejdůležitějších obchodních zkušeností, při kterých mně tito mladí poradci inspirovali:
1. Vytvořte něco, co řeší problém.
Pokud chcete vybudovat hodnotné a dlouhodobě udržitelné podnikání, vydejte se cestou řešení problémů. Nejúspěšnější společnosti na světě se vynořily ze skutečných potřeb lidí a právě tak vytvořili reálné možnosti a hodnotu. „Inovace“ je prostě jenom proces řešení problému kreativním způsobem, na který ještě nikdo nikdy nemyslel nebo ho ještě neuvedl do praxe.
2. Selhávejte rychle.
Váš první pokus vytvořit něco, co má to správné složení „od nápadu na trh“ pravděpodobně nebude fungovat. Čím dříve pochopíte, co nefunguje, tím spíše vypracujete úspěšné řešení. Rychlé vytváření nových řešení a časté opakování bodu č.2 je krok tím správným směrem. Na budování něčeho, co nabízí hodnotu pro uživatele na trhu bude zapotřebí mnoho pokusů a omylů. Vím to, protože to byl případ každé firmy, kterou jsem zakládal.
3. Pokud vytvoříte skvělý team, pravděpodobně vytvoříte i skvělý produkt či službu
Většina podnikatelů si myslí, že startupy jsou jen o nápadu. To není pravda. Zpočátku je většina nápadů na míle od uskutečnění a nemají reálnou možnost uspět na trhu.
Investoři, jakými jsou i Cuban a Branson, se zajímají o svůj team stejně jako o produkt. Pokud máte team lidí, který ví, jak řešit a zdolávat problémy, můžete spokojeně začít brainstormovat, vyvíjet prototypy a opakovat chyby tak dlouho, až se dostanete k té správné myšlence. Skutečný team má tu správnou kombinaci postojů, inteligence, vytrvalosti, vášně a odborné profesionality. Investoři to vytuší okamžitě, když takový spatří.
4. Budujte kulturu od začátku.
Kultura je základem Vaší společnosti a kultura pochází od lidí, ne z teorie. Naučil jsem se hledat lidi podle vzorce SWAN: Smart, Works hard, Ambitious, Nice – tedy inteligentní, tvrdě pracující, ambiciózní a milý. Pokud budete najímat takové lidí už od začátku, stane se firemní kultura organickou a bude se budovat téměř sama. Nakonec, kultura dodá vaší společnosti dynamiku, kterou potřebuje na překonávání nejturbulentnějších období podnikání.
5. Nebojte se posouvat hranice.
Cuban i Branson souhlasně tvrdí, že nejúspěšnější společnosti na světě již tradičně odkazují ostatním, že pravidla je třeba porušovat a ne postupovat v zaběhnutých kolejích a podle starých způsobů myšlení. Když přemýšlíte netradičně, může dojít k opravdové inovaci. Nazvěme to „změna paradigmatu“, „transformace“, zkrátka si zvolte jakýkoli název, který Vás motivuje. Vyberte se nevyšlapanými stezkami, pokud opravdu chcete dát sbohem zaběhnutému obchodnímu modelu nebo tradičnímu průmyslu.
A teď udělejte to, co umíte nejlépe. Pokud jste založili celou svoji startup strategii kolem něčeho, co jsem tu popsal, tak jste v rozporu s bodem č. 5 o posouvání hranic. Mentoři, blogeři a komentátoři by Vás měl posouvat vytvořit si svou vlastní strategii, nikoli pouze poskytovat odpovědi, které se dají vyplnit do předtištěných kolonek formuláře. Žádné dva sturtupy se neubírají stejnou cestou.
Takže myslete na tyto rady, ale pokud chcete vytvořit něco, co svět nebude moci ignorovat, dělejte věci po svém. Udělejte něco, o čem se ještě dnes nemůžeme dočíst na blozích a v novinách. Pokud opravdu chcete napodobit Cubanův nebo Bransonův model, zkuste vybudovat společnost, do které by si oni sami přáli investovat. Jednoho dne tak možná udělají.
zdroj: Entrepreneur.com
Ještě nepoužívate miniFAKTURU? Zaregistrujte se a fakturujte s námi v roce 2015 chytře!